klik !

Thursday, 8 March 2012

Ayat Loghat Pahang 2

Sebelum ni koi ada post pasei  loghat Pahang di blog koi ni . Siap ada video lagi.keh3..... Hari ni sekali lagi koi akan kongsi ayat-ayat dalang loghat Pahang ni. Loghat  Pahang terpecah kepada beberapa slang daeroh yang mane bunyik percakapannya agok berbeze. Contoh, orang Pekan lain bunyinye. Orang Temerloh pulok, lain bunyinye. manakala orang Lipis, ulu tembeling, lain pulok. Maloh ande sesetengoh perkataan, hok yang takde di tempat lain. Ini yang kita panggil loghat daerah. Bermakne, perkataan tu, orang kat daerah atau kampung tersebut tu je hok yang tahu. Orang tempat lain tok pahang. Gamoknya mungkinlah tok penghulu kampung tersebut yang mencipta perkataan tuh berdasarkan keadaan, sosial, persekitaran dan pengaruh setempat.

Ni ha antara loghat Pahang termasuk la contoh ayatnye......


aok : awak
(Nama aok sapa ye?)

Habat : kotor,tak senonoh
(Kome tengah makan ni aok sibuk pulak korek hidung.Habat sungguh!!)

Emboh/mboh : boleh
(pintu tu tak emboh terbuka,berkunci gamoknya)

gamok/gamak : agak-agak
(gamok nya banyok pahala tengku abdul raman mintok merdeka dulu. zaman org putih dulu tengok orang melayu bawok kereta pun pelik. sekarang ni orang melayu dah boleh bawok kapalterbang.gamok nya la.)

hoge : Goyang 
(Lama dah kerusi ni,  hoge doh)

sokmo : selalu
(Deme ni kalau tengok citer hindustan sokmo menangis)


4 comments:

Ayen... said...

ckit sgt tu bang,cer bgtau banyak lagi....hehe.

Nafisah Ruslan said...

kalu dengar phg cakap.. ado meh2 klate sket ek.. hehe.. suke dengar :)

Peah Glemer said...

lagi? nak blajarlah..

Spudin said...

emboleh ngat te dah ...sokmo ngat buat gnie..pemes la loghat kiter yak ? haha ..baguih3 ..semalam koi nahan jaring, ngene jugek dalang 5 6 ekor..patin ngan udang..gulai ti..sedak gamoknye nengok org makan

Followers