klik !

Sunday, 24 July 2011

Ayat Loghat Pahang

Ada beberapa orang yang ada mesej kat shoutbox aku mengatakan mereka adalah anak Pahang tapi tak pandai cakap Pahang. Antaranya cik Syaza ni. Jadi, aku tiba2 terasa nak buat satu entry berkenaan dengan lorat Pahang ( walaupun x pakar sangat ). Sebab mengikut kajian dari jabatan sastera UKM , bahasa2 ni di katakan akan pupus di telan zaman tak lama lagi. Bila nak pupus tu tak tahu lah. Sebelum tu nak bagi tahu, setiap daerah mempunyai cara, intonasi, dan gaya yang berbeza dalam menuturkan lorat Pahang ni. Antara ayat2 yang aku ada reka sendiri n ciplak :



-Abis rebeh dah keter koi kena langgor, cat pun dah longkoh, bumper terkeleweh jer.. sakit ngat ati... kek nyer bila dapat makan emping sira.. ngan emping gaul ngan nyor, hilang sikit rasa nak wat terejai kat oghang yang 
langgor keter ter.....

-"Kala anok nok makan sedak, pilih la derian yak betimbang neh.. koi berani jaming la, isi tebei.. kuning.. Kala rase nok buat tempoyok, ha.. amik hak belonggok ni buleh, hak dalang bakoi ni pun buleh... sepuluh hinggit koi bagi sebakoi.. kala tok cukuk koi pegi amik lagi... banyok lagi de kebun nu. Hak belong gugor pon banyok..." 

-" Aok nok kone te weh? "tanye Ali, Ahmad jawab " Tok kone2 nye, koi saje berjalan ke pasor tadi.

-" Ngape aokme seme bising ngat ni? Koi baru nok layor "

-" Ngape mok Bedoh te perasan ngat? Mencing ngat ke dia te?"

-"Koi kala meling sikit, penoh kere dok masuk kebun kawan"

-"Sedak amat yak gulei tempoyok mok aok masok. Sampei sekarang gecor koi rase"

-:"Aok ni ngape meraban jek bercakap? Gaye orang mabok..Ah ye btoi"

-"Aok mende kelakornya sekarang ni?" tanye Mamat. Amir balas " Koi gini lah gayanya, dok noreh jek la"

-"Aok nok minum mende weh?" jawab nya " koi nok koi sebut la/ Keh nok keh sebut la"



Itu antara contoh ayat yang agak pekat ( ada yang lagi pekat ). Sengaja share. Mana lah tahu kot2 kajian UKM tu betul2 jadi kan. :-)


7 comments:

nurAMALLINA said...

hahaha bapok susohnye loghat pahang ni.

kalo koi sebut ni mesti tak sedak lalu. haha

i'm ezza haniza said...

koi pon org phg jugok!

D.A.Y.A.H said...

uik..kene blaja loghat pahang nih..nanti nak g merantau ke sne..aha

akuanakpahang said...

loghat pahang terbaikkk :)

op anaz said...

Ina -Haha....awok lidoh utare
Ezza- Same la....:-)
Dayah- Ha...datang ah..orang Pahang ramoh2..hehe
akuanakpahang- Memang terbaik.Lain dari lorat negeri lain.:-)

shishi.. said...

pewaris bahasa pahang...cayalah...

Anonymous said...

Koi pon anok semantan jgok.....matnyer lame doh koi tak bcakak leduit pahang....ter gone gamok aokme??....ande lagi ker ghodong2 beloh pahang hilir.....rindu koi nge kampong...

Followers