klik !

Wednesday 27 July 2011

Mengejar populariti?

Hari ni aku baca entry wancikgumuzik tentang luahan perasaan mengenai pertukaran link antara blogger. Mungkin patut dia marah n sebagainya bila ada sesetengah blogger yang ajak tukar link. *nak tahu lebih, baca di blog beliau.



Selepas baca entry tersebut, aku terfikir mengenai budaya mengejar populariti n femes dalam dunia blog ni. Kadang2 ada sesetengah orang "nampak" sangat mengejar populariti mungkin sebab mungkin nak naikkan pagerank diorang. Sebenarnya aku pun bukan otai pun dalam dunia blog ni. Aku pun main blog sebagai salah satu tempat untuk menulis n mencari info2 yang aku rasa menarik n menambah pengetahuan. Aku dulu pernah juga buat satu entry tentang pendapat aku berkaitan  mencari populariti ( follow memfollow ni ) . Bagi akulah kan, blogger2 sejati adalah blogger yang menulis kerana itu adalah mereka. Sama ada orang nak baca, nak kunjung atau pun tidak itu terpulang . Apabila menulis walaupun penulisan tu tidaklah berkualiti mana, aku rasa kejujuran tu yang penting. Apabila kita jujur dalam menulis, akan ada orang dapat merasakan kejujuran itu. Kebiasaannya yang aku nampak, blogger yang umurnya "senior" menampakkan ciri2 blog yang jujur dalam penulisan. Seperti blog ni, iniini juga dan seangkatan dengannya lebih seronok untuk di baca. Kerana mereka nampak "cool" n matang.  Setiap orang  mesti mempunyai niat mereka sendiri dalam  menulis dan membuat  blog. Berbalik kepada niat asal masing2. Jadilah seperti yang anda nak jadi. Asalkan jangan menyakiti sesiapa, mengutuk sesama sendiri, dan sebagainya. Dan aku  yang tak mengharapkan apa2 pun daripada blog kerdil yang aku miliki ni. :-)

6 comments:

BubuBobot said...

tak payahlah paksa orang follow kita. lempang jugak karang. macam sesetengah ni siap cakap, u follow me, then i follow u back. ahh kau, macam glemer jek kan?








itu bukan gua ye.

cik kiwi's said...

hahahaha. sangat.~

Vidic said...

setuju...hehehe

ezza haniza said...

coolnye blog ni! ehehehe

ade2mama said...

btolllll
tgk cm aku..blog aku tok cite ttg idup aku jew..tok kongsi2..xarap pown ade org follow..tpy aku ska sbb ade owg sudi nk taw cite aku:)
peace yo..huuhu

Ungu Violet said...

terserlah kejujuran ketika tuan blog ini menulis entry di atas...ngeee

Followers