klik !

Friday 22 July 2011

Malam yang sunyi





Malam ni aku rasa sunyi sangat. Tak tahu kenapa. Banyak benda bermain di fikiran. Jiwa gundah gulana, hati terasa berat menunggu hari esok. Kadang-kadang terasa macam tin kosong pulak. Petang tadi dapat juga tenangkan fikiran dengan kawan2 mandi sungai sekali. Bila duduk sorang2 pasti rasa macam ni. Apa salah aku? Kenapa dengan aku? Aku pun tak tahu. Mungkin banyak sangat benda kat kepala ni. Duduk sorang2 baru teringat Nisfu Syaaban dah lepas. Ramadhan pulak lepas ni. Cakap pasal sunyi ni tiba-tiba aku teringat Imam Ghazali pernah menulis, “ketika kau kesepian jangan kau katakan aku sunyi… tetapi katakan pada diri, di sisiku sentiasa ada Pemerhati!”  . Dunia ni tidak lepas dari rasa sunyi kerana kita hanya manusia biasa. Kadangkala kita sendiri tak mampu menafsirkan perasaan itu. Ia sendiri hadir dan berlalu pergi. Entahlah. Ada juga blog sekurang2nya untuk menulis apa yang terbuku di hati ni. 

Moga hidup ni tak sunyi dari rahmat dan redhaNya. Amin...

No comments:

Followers