klik !

Saturday 23 July 2011

History Of The Official

Dulu aku ada buat entry mengenai band lagenda dalam industri muzik underground iaitu ACAB. Hari ni aku nak cerita mengenai band yang sezaman dengan diorang iaitu The Official. Mungkin korang tak pernah menengar nama band-band ni, tapi bagi budak2 underground, nama diorang memang tak asing lagi.




Pada tahun 1997, Hasnol (gitar) dan Congo (Bass) memutuskan untuk membentuk sebuah band. Hasnol menjemput Bum untuk mengisi posisi drum dan tidak lama selepas itu Hasnol mengajak Magoo untuk menjadi vokalis band. Pada masa itu, kedua-duanya iaitu Magoo dan Bum mempunyai komitmen yang lain. Magoo masih dengan band Invidious manakala Bum bermain dengan Lollypop. Kedua-dua Indivious dan Lollypop jatuh dan  menyebabkan Magoo dan Bum memberikan semua komitmen kepada The Official. Empat daripada mereka mula bekerja keras selama sebulan sehingga mereka membuat keputusan bahawa mereka bersedia untuk pergi ke  studio rakaman. The Official mencatat 5 lagu-lagu untuk Strange Culture Record (kini dikenali sebagai Clockwork Record ). JB Riot Skins EP pertama mereka pun dilahirkan. EP ini  mendapat sambutan  dari seluruh Semenanjung Malaysia termasuk Sabah, Sarawak dan Singapura.Ini adalah satu pencapaian yang besar. Tetapi ini hanya permulaan bagi mereka. Kira-kira satu tahun kemudian, bersenjatakan dengan muzik yang lebih baru dan lebih baik, The Official menghasilkan album pertama mereka iaitu Remember Yesterday. Muzik mereka kali ini jauh berbeza daripada  EP pertama mereka. Kesemua mereka telah berlatih bersungguh-sungguh dan bekerja keras lalu membuahkan hasil apabila album mereka muncul dengan bunyi gitar yang ketat, garis bass yang tidak dapat dilupakan dan lirik lagu yang menarik. Lagu-lagu seperti MyLand, Proud To Be Malaysian dan Remember Our Roots menjadi kegemaran  orang ramai di gig-gig.


Magoo

Pada akhir 1999, Hasnol meninggalkan band ini dan Sarah melangkah menggantikannya sebagai gitaris. Mereka masih mampu untuk bermain di beberapa gig walaupun mempunyai komitmen mereka sendiri. Mereka mencatatkan album "Live n Loud" dan  "This is Oi!"  di KL pada 11 Nov 2000. Tetapi masalah dengan rakaman menyebabkan rancangan untuk menerbitkan album Loud n Live gagal. The Official mula berdiam diri pada awal tahun 2001 atas alasan peribadi dan komitmen. Walau bagaimanapun, selepas sentiasa mendapat dorongan kawan-kawan, Magoo dan Sarah memutuskan untuk membuat kemunculan semula  akhir tahun 2001. Mereka merekrut Amir sebagai gitaris, Rizal pada drum dan Azim pada Bass. Selepas itu, mereka merakamkan EP kedua yang bertajuk "A Tribute To Jb Riot". Selepas mengeluarkan  EP kedua mereka, masalah yang tidak diduga memaksa Rizal dan Azim untuk meninggalkan band ini.The Official mencatat album ke 2 "You'll Never See The Last Of Us" dengan bantuan rakan rapat untuk bermain  pada drum manakala Amir meliputi dua tugas iaitu bermain bass dan gitar. The Official kini band yang bergantung kepada rakan-rakan rapat untuk sumbangan mereka pada drum dan bass. Yang terbaru pada tahun 2006, mereka mengeluarkan satu lagi album yang dinanti2kan oleh peminat yang bertajuk "Reality Rock N Roll". Album ini memberikan satu kelainan daripada album-album mereka sebelum ini. Muzik yang lebih matang dan sempoi telah mereka ketengahkan.  Selepas dari itu, sehingga ke hari ini mereka masih mendiamkan diri . Lagu yang bertajuk " Terima Kasih Semua" dalam album terbaru itu seolah-olah menyampaikan mesej bahawa mereka ingin berundur dan sebagai tanda penghargaan kepada peminat-peminat mereka. Walaubagaimanapun, masih ramai peminat di luar sana yang mengharapkan The Official mempersembahkan lagi karya mereka.

No comments:

Followers