klik !

Sunday, 1 May 2011

Jenama Yahudi...

Seperti yang kita tahu yahudi adalah satu bangsa yang memegang ekonomi dunia pada hari ini. Korang pernah dengar pasal kempen boikot barangan yahudi tak? Dulu kita sering dengar berbagai-bagai jenis kempen digunakan dalam memboikot produk mereka di Malaysia ni. Tapi ada yang bertanya, jika nak boikot, apa cerita orang yang kerja dengan syarikat-syarikat ni kat Malaysia nanti? Nak diorang berhenti kerja? Ada juga yang bertanya nak gunakan produk apa sebab tiada barang pengganti untuk barang tersebut? Ada juga suara yang berkata, peduli apa aku nak boikot, bukan ada masalah dengan aku pun. Di sini aku bukan cuba nak mempengaruhi atau mengajak korang memboikot. Terpulang kepada individu kerana semua ada pandangan masing-masing. Entry pada kali ni aku cuma nak senaraikan barangan yahudi yang  selalu kita tengok di pasaran. Aku juga akan cuba cadangkan barang pengganti yang ada kat Malaysia ni dalam menggantikan barang-barang tersebut. Antara produk-produk Yahudi yang sering kita lihat adalah :



                                                                                                        

Ini adalah antara produk-produk yang sering kita lihat dan banyak dipakai oleh rakyat Malaysia. Antara cadangan aku kepada sesiapa yang rasanya ingin mencari barang pengganti bagi sebahagian jenama tersebut adalah :


 BOSS, Ck. Armani  : one drop perfume.

 Sprite, Coke :  Radix cola





 Nokia : CSL., Sony Ericson
 JOHNSON  N JOHNSON : Anakku

 McD : Rfc

Maybelline, Loreal :  Sendayu Tinggi,
                                Shurah














Itu antara cadangan aku jika anda adalah orang yang memboikot produk Yahudi. Tapi aku tahu, tak semua barang kita boleh cari dalam menggantikan produk-produk Yahudi ni. Aku sekadar berkongsi cerita. Semua ada pendapat dan pandangan masing-masing.  Akal dan fikiran boleh digunakan dan setiap daripada anda ada hujahnya yang tersendiri. Wassalam.. :-)

1 comment:

adib syazwan said...

banyok sgt pengaruh yahudi ni~

Followers