klik !

Sunday 30 September 2012

Rindu ku pada mu bulan

Blog aku ni dah berusang , berhabuk, berselerak, n bermacam2 la. Pasal dah lama tak update. Mungkin sebab aku lupa aku ada blog kot. Entah apa yang sibuk sangat sampai lupa pada blog sendiri. Lepas raya Aidilfitri tak ada update . Ingat nak update lepas raya haji jek. Tapi, tiba-tiba rindu nak menulis. Sejak dua menjak ni kerap membaca puisi Pak Samad. Nak jadi cerita, terjumpa kat libarary U aku :




Himpunan karya-karya Pak Samad selama 50 tahun dari tahun1950-2005 . Aku ni tak ada bakat dalam menulis puisi ni, tapi aku minat baca karya2 sasterawan ni. Menggunakan bahasa yang tinggi. Dan lepas aku baca serba sedikit ( tak habis lagi ) , sebenarnya bahasa Melayu ni kaya dengan bahasa. Cuma kita tak guna. Aku yang guna bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pun tak faham dengan perkataan-perkataan yang ada dalam karya Pak Samad ni.

Tapi, paling aku suka baca ayat puisi Pak Samad ni masa bercinta . Tajuk karya Meminta Rasa Melimpah Mesra dicipta tahun 1955. Aku petik sikit ayat jiwang Pak Samad pada "kekasih" nya ;

" Sekarang kalaulah kudengar ombak merayu, atau dengar bintang bersedu, aku kan tetap di gua bisu merasa kenangan lalu "

Indah juga bahasa-bahasa macam ni.
Itu je nak cerita. Malam ni buku ni jadi peneman kalau aku nak tidur memandangkan sem masih awal . Assignment pun tak banyak lagi. Daripada kuar ngeteh 6 kali sehari, baik aku baca buku ni. Jimat duit, tambah frasa kata bahasa Melayu dalam kepala otak lagi bagus. Sekarang tahap ke"ngeteh"an aku dah berkurang kepada 2 kali sehari. Haha

*Saje nak menulis

No comments:

Followers