klik !

Tuesday, 22 May 2012

Hidup ini perlukan pedoman…

Kadang-kadang kita tak tahu diri kita macam mana. Sedar atau tak manusia lain memerhati kita sama ada dari segi penampilan, tingkah laku, emosi, sikap, n macam-macam lagi. Ada manusia cuba menjadi COOL , ada yang cuba jadi ustaz atau ustazah , ada yang nampak macam pendiam, ada juga yang nampak gembira tetapi hati sebenarnya tak gembira.

Pernah tak kita tanya diri kita, selama ni apa yang aku rasa? Apa yang aku buat? Ada yang dapat jawab dan ada yang tidak. Hidup di dunia ni ada pro dan kontranya. Ada berlainan pendapat, berlainan prinsip. Biar kan semua itu, asalkan ada matlamat ke arah kebaikan. Setiap langkah kehidupan di corak oleh diri kita sendiri. Sama ada matlamat hidup itu tercapai atau tidak, terpulang kepada-Nya setelah kita berusaha ke arah itu.



Tapi, bila sesuatu yang kita inginkan tak tercapai, pasti akan ada rasa kecewa dalam hati. Sama ada memberi kesan yang besar atau pun kecil bergantung kepada individu.Kemarau yang melanda di hati lebih dahsyat daripada kemarau yang menimpa di musim panas. Atas diri sendiri cara penerimaan kepada kegagalan tersebut. Pasti ada sebab mengapa ia tak tercapai. Mungkin salah cara, salah langkah, salah strategi, salah anggapan, atau lain-lain lagi.

Kegagalan pertama, tidak ianya terus gagal: tetapi ianya kan membangkitkan cita cita yang bersemangat lagi teguh bagi sesiapa yang pernah mengalaminya.


Amende aku melalut ni.
Satu perkara yang tak di jangka n yang aku tak tahu tersingkap hari ni....

 Aduhai....




2 comments:

GaRy™ said...

tanpa kegagalan, mata takkan terbuka dan akal takkan berfikir...

RBI said...

gagal bukan berarti kita buruk, kita dosa,
gagal berarti kita diberikan pengetahuan jalan yg kurang tepat,
bahkan, kalo kita alergi sama gagal, maka secara tidak langsung ktia juga alergi sama keberhasilan

Followers