klik !

Monday, 11 July 2011

Cerita Masa Kecik-Kecik

Mesti masa kecik-kecik korang ada dengar pasal cerita dongeng, mitos, cerita rakyat dan macam-macam lagi.  Cerita yang selalu baca dalam buku pun selalu kita baca. Korang rasa korang ingat lagi tak cerita-cerita dulu tu? Tadi lepas membelek-belek buku adik aku, teringat cerita-cerita masa kecik ni. Antara yang aku ingat :

-Sang Kancil dengan buaya
-Merak dan gagak
-Monyet dan buaya
-Puteri Saadong
-Seruling Sakti
-Pengembala Kambing

Sebenarnya banyak lagi cerita-cerita yang tak tertulis. Masa kecik-kecik seronok membaca cerita-cerita macam ni. Bila dah besar, baca tak sampai satu muka surat mesti dan tersengih sorang-sorang. Apa-apa pun cerita-cerita ni semuanya mempunyai pengajaran dan tauladan yang tersendiri.

P/s : Teringat lagu bangau oh bangau..haha

Hebat tak aku cerita? haha

4 comments:

nurAMALLINA said...

Ingat. Sebab tengah practice jadi cikgu tadika

Cha sahaja said...

keh keh..anak buah ak ari2 nynyi lagu bangau tapi tunggang terbalik..;D

op anaz said...

ina-Wah, bleh main tepuk amai2..haha
cha- Xpe2...nanti ko ajar ar diorang sampai poandai..jadi cikgu sekejap..hehe

D.A.Y.A.H said...

cite sang kancil yg femes tu..
sang kncil ngan buaye la ngan harimau la..sume die nak conquer..haha

Followers