klik !

Thursday, 7 April 2011

P Ramlee....

Siapa yang x knal seniman teragung di Malaysia ni..P ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh @ Ramli Puteh. Beliau lahir pada  22 March 1929 .. Berasal dari Pulau Pinang..Beliau merupakan antara karyawan yang paling kreatif di Malaysia..masih tiada pengganti hingga ke hari ini.. Antara filem yang aku minat adalah seniman bujang lapok, nasib labu labi, Do Re Mi, Masam2 manis, n Nujum pak belalang..layan wo~..walaupun dulu alat2 nak wat filem ni x cukup lengkap, tapi karya yang dihasilkan oleh beliau dapat dirasai hingga ke hari ini...Bukan mcm sekarang, xde langsung nilai-nilai seni dalam karya filem Malaysia..Buat filem sekadar buat aje..mcm ne nak maju..bukan kondem, tp contohi lah semangat yang ditunjuk oleh Allahyarham P ramlee ni..Beliau dah meletakkan satu platform standard kepada industri seni tanah air ni di Asia sjak tahun 50 ke 60an lagi..tapi, xada kesinambungan yang dilakukan..Kalau kita tengok pada waktu tu, mana ada karya dari Thailand,Indonesia, dan sebagainya yang menang anugerah seperti mana beliau di peringkat Asia..Tapi kalau kita tengok hari ni, filem2 Thailand dgan Indonesia lebih maju ke hadapan daripada kita..kenpa ek...ishk3......Kita bukan di takuk lama, tapi makin jauh ke belakang.. 




Apa2 pun, karya Tan Sri P Ramlee yang paling aku minat adalah malam pesta muda mudi...hehe..kat sini aku letak video lagu tribute to P Ramlee...








Band sekarang pun masih layan lagu2 P Ramlee..sbb apa? Sbb nilai seni yang ada dalam karya beliau...


Al-Fatihah~

2 comments:

Aiman Raziff said...

Yeaaa,org kg ceq,...! suka tgk filem2 yg pernah Seniman Agung ni lakonkan,.....

op anaz said...

sekampung ek? he..tp karya2 Allahyarham memg stylo2 la..haha..kalo tgok tu msti ada je nk trglak...

Followers