klik !

Saturday, 13 August 2011

Realiti kehidupan aku bulan Ramadhan ni

Assalammalaikum. Hari ni nak cerita pasal kehidupan aku dalam bulan Ramadhan ni. Tahun ni bulan puasa yang paling kurang rilex bagi aku. Banyak benda yang aku buat sepanjang bulan ni. Jual seluar, baju, kebab, air soya, air kordial, n sebagainya. Maknanya memang banyak bende lah. Pagi, petang, siang, malam kerja jek. Masa sahur je boleh senyum tengok nasi. Tu pun kalau mampu senyum lagi lah. Hehe...

MY Company

Rutin harian aku, malam-malam rendam soya untuk nak wat pagi esoknya. Pagi-pagi dah blander kacang soya buat air soya. Banyak stepnya nak wat air soya banyak-banyak ni. Berniaga kan, bukannya beri family minum. Tiap-tip pagi akan terhidu semerbak bau soya dalam umah ni. Bau yang menggiurkan.Lebih-lebih lagi kalau masa tengah dahaga. Lepas tu pergi beli barang-barang mana yang tak cukup. Macam gula ke kordial ke, daging kebab ke, roti pita ke, majerin ke, n macam2 lagi ke. Banyak sampai kadang-kadang termiss nak beli. Time tu lah rase bengkek nak wat kerja. Termenung teringatkan awek-awek buat aku rase tenteram sikit kalau tengah bengkek tu.hehe...

Sebelom gi niaga. Nampak macam tauke besar x? hehe

Lepas tu mandi siap2 , naik lori , gerak ke tapak berniaga. Dengan panas terik pasang meja, payung, angkat gas, dapur,n macam2. Kadang-kadang tu dahaga tu Allah je yang tahu, Tu baru dunia, kat padang mashar nanti lagi teruk ( jadi ustaz sebentar ). Berbuka tiap2 hari kebab jek. Kalau dulu kebab ni nak beli pun pikir 3 ke 4 kali, tapi tahun ni aku boleh ngap 3 ke 4 bijik kebab sehari. Dicampur dengan air yang macam-macam yang aku jual. Lepas tu kemas-kemas sampai umah penat. Takhenti kat situ, mandi-mandi keluar berniaga kat pasar malam pulak. Berniaga seluar jeans untok raya ni. Dok bukak bonet kereta jek senang, pasang lampu guna generator . Lepas tu wat muka toya tunggu pelanggan. haha..Malam sikit dalam kol 10 lebih baru balik. n roatet macam tu je lah hidup aku sekarang. Target utama raya tahun ni nak beri duit raya kat adik-adik aku. Tengok la untung banyak mana baru boleh bajet sorang dapat berapa. 2 hari sebelum raya sibuk nak berniaga ayam segar pulak. Harap-harap di beri tenaga nak buat bisnes lagi. Hehe...


pemandangan setiap kali nak berbuka.. Time ni menggeletar kaki.. hehe

Harap-harap tahun ni murah rezeki aku. Sedap sikit nak beli barang untuk raya. Boleh bayar yuran U sekali sem depan. hehe

9 comments:

maya anis said...

amiinnnn....smoga murah rezeki

Cik Ca'ah said...

dalam berniaga ni,yg paling utama kena jujur,baru pelanggan yakin.
anyway,good luck!

miZz_nizZ said...

insyaallah..murah rzki tu nnt=)

Nizam Ijam said...

terbaik la.....berniaga erk..hehe

ade2mama said...

bosss...
shat bos??:P

wah bgus la ..mude2 da pndai crik duit snfri,.
ade rezeki tu:)

Ungu Violet said...

wahh..pandainye niaga...gud2..mintak2 untung banyak...leh la belanja...hihihh

jehanfrhin said...

mudah2an murah rezeki.. pastu bleh bg duit raya kat kitorang skali..hehe =P

Albenz said...

moga dimudahkan Allah..insyaallah..

Firdaus said...

bulan rmadahan memberi rezeki yg bnyak pada peniaga.. :D

Followers