klik !

Sunday, 1 May 2011

Permainan masa kecik-kecik dulu...

Tiba-tiba teringat aktiviti-aktiviti masa aku kecik-kecik dulu. Aku dibesarkan di kampung dekat Temerloh, Pahang. Masa kecik-kecik dulu selalu main dengan kwan-kawan sekampung. Masa petang je, mesti main tuju seliper. Merioh la jugak sebab berbelas-belas orang sekali main. Main dekat halaman rumah mak cik Tura sebab rumah dia tak ada pagar kat sekeliling. Kita orang wat jadi macam padang kitorang pulak.

Mak cik Tura tu pun macam tak kisah, petang-petang siap nengok kitorang main gelak-gelak lagi. Lepas tu main tayang ( galah panjang ) dekat rumah aku. Kalau main tayang rumah aku lah tuan rumah. Main bola tin pun selalu jugek,. Bola tin lebih kurang macam tuju selipar lah, kena susun balik tin tu.. Kalau nak nakal-nakal sikit, masuk hutan belakang kampung lastik burung. Masa zaman nakal-nakal lah tu, sekarang tak ada dah. Masa main lastik tu  masuk ke hutan kalau dengar bunyi babi je, "berderuing" kitorang lari..haha..Layang-layang selalu jugak. Buat pakai surat khabar, lepas tu dah siap berdiri kat stand belakang basikal suruh kawan kayuh laju-laju biar ada angin.haha..Kadang-kadang tergelak sorang-sorang bila teringat balik.. Mandi sungai jangan cakap lah, sampai kena kejar dengan ayah aku sebab ponteng mengaji. Tengah sibuk dok main tali tarzan kat tebing sungai ayah aku datang. Mana tak mencipot lari, menjalar belakang kena libas..haha...Kalau buat rakit, kitorang buat kat paya kampung jek sebab tak yakin kat sungai boleh kawal. Jap gi bawak dek arus sungai Pahang tu sampai ke mana , puas pulak nak menjawab ke mak ngan ayah..haha...

Kenakalan yang melampau masa kecik-kecik dulu yang paling aku ingat masa paksa anak ayam suruh berenang dalam sungai Pahang. Kejar anak ayam dengan kengkawan, lepas tu tangkap anaknya. Ibu ayam tu kitorang dah hambat jauh pakai kayu. Dapat tangkap 2 ke 3 ekor, benam dalam sungai. Sungguh kejam tapi masa tu baru umur 7 ke 8 tahun. Tak boleh fikir lagi baik ke buruk. Kalau mencari nahas pulak, baling kayu dekat sarang tebuan sambil pegang raket badminton yang harga rm1.50 kat koperasi sekolah rendah aku.



Teng-teng


Kalau ada tebuan serang, pukul pakai raket lepas tu lari masuk kubang kerbau. haha..Kacau budak perempuan main teng-teng seronok jugak. Sampai nangis-nangis kawan tu. Banyak lagi lah kalau ingat balik mase zaman kecik-kecik. Aku rasa macam nak ulang balik jek, tapi masa tak akan kembali lagi kan. Jadi kenangan aje la.

 Aku tak pasti budak-budak sekarang main lagi ke tidak permainan-permainan yang pernah aku ngan kengkawan aku main dulu. Halaman rumah mak cik tura kosong jek, tak ada lagi gelak ketawa budak-budak. Kalau mandi sungai pun dah tak nampak budak-budak mandi ramai-ramai. Masing-masing kalau datang mesti dengan keluarga je. Mungkin budak-budak sekarang sibuk main PS 2, main PC, main handset jek kat rumah kot. Internet pun tak ada masalah sekarang, kat kampung pun boleh dapat. Zaman aku kecik-kecik dulu mana ada kesempatan nak main internet ni. Kenal lastik, pokok manggis ( selalu panjat kat rumah Pak De Rasyid ), paya, dengan sungai aje la. Silap masa kecik-kecik tak tulis diari..haha..Entah-entah aku pun ada terlupa banyak lagi kenangan masa kecik-kecik dulu..hehe...

P/s : Aku selalu pesan kat adik-adik jangan nakal-nakal macam aku masa kecik-kecik dulu. Mak aku mesti mengiyakan sangat.haha

15 comments:

nurAMALLINA said...

hahahaha. anak sape yang buas sangat ni? haha

adib syazwan said...

haha...popalih...aok mboh g2 yak

nUr _ atiQah said...

time kecik2 mmg best kan..hehe^^~

op anaz said...

ina- anak tok meli..haha
adib- besela.budok2 buas..haha
atiqah- btol tu..masa kecik2 lah tak ada masalah..fikir enjoy jek..:-)

make it free said...

mmg best mase kecik2 dulu,,,, follow me back at
http://buatduitorangmalaysia.blogspot.com/

Izyan Masri said...

MAIN POLIS ENTRY LAGI BEST.KEHKEH :D

lutfy said...

I played those kind of game also when I was a kid

dunia ilmu said...

jadi rindu zaman dulu..

op anaz said...

Izyan- ais-krim soda ngan pelok tiang pun sronok..haha
Lutfy-best bile dikenang..hehe

op anaz said...

dunia ilmu-lebih2 lagi kalau tengok semula tempat bermain dulu..hehe

Miecyber said...

Koi lahir di Bangau Tanjung...

Rindu yak permainan mancam ter..

Kapalterbang bateri

op anaz said...

Aok btol ke? Koi orang Bangau Tanjung jugek..sekampong rupenye...

Miecyber said...

Betoi lah awok..
Rumoh Wan koi dekat dengan Sekoloh Bagau terr.
Koi sepupu dengan Wana..
Mok sedara koi buat sangkor ikan patin ter..
Aok kenal ker nama nama yang koi sebet ter?

Tapi koi tinggal di Jerantet sekarang ,sokmolah koi jumpa Releven Sokmo dan Aku Anak Pahang ter..

Kapalterbang bateri

op anaz said...

la...kenal sangat...haha...koi pun duduk area situ gek..koi dok kat depan kedai arwah pak cu ali aje...kalo aok kenal, koi ank meli...hehe

nurAMALLINA said...

jejak kasih.

Followers